Spring naar inhoud

Autisme als contextblindheid

oktober 9, 2011

Ik heb een interessant artikel gelezen over contextblindheid.
Hieronder een paar fragmenten uit het artikel, wil je het hele artikel lezen, een aanrader klik dan hier.

Mensen met autisme lijken niet spontaan gebruik te maken van context, de context moet extern geactiveerd worden.

Wanneer we autisme definiëren als contextblindheid, bedeolen we het volgende.
Mensen met autisme hebben moeite om betekenissen te baseren op zowel de externe context als de interne context.
Een erg illustratief voorbeeld van de moeilijkheden om betekenis te verlenen op basis van waarneembare, externe context is dat van een jongen met autisme die het loket in een verhaal over een meisje dat met de trein gaat reizen een wastafel noemde (Vermeulen, 1996).

De meeste zaken die we in de wereld ontmoeten, hebben meerdere mogelijke betekenissen. We zouden kunnen zeggen dat de wereld dubbelzinnig is, maar dat is een understatement. De wereld is meerzinnig. De ‘juiste’ betekenis van een ‘  target stimulus’ zit niet vervat in die stimulus, maar in de context. De bekende scène uit Rainman, waarin Raymond Babbit de straat oversteekt, illustreert als geen ander de moeilijkheid die mensen met autisme hebben in het flexibel verlenen van betekenis op basis van de context. Een rood licht betekent voor Rainman “stop”, zelfs als hij zich midden op het zebrapad bevindt in het midden van de straat. In die context betekent een rood licht echter net het omgekeerde: loop snel door. Voor mensen die contextblind zijn is een dergelijke wereld waarin niets vaste betekenis heeft erg verwarrend en onvoorspelbaar.

Context en communicatie

Net als menselijk gedrag hebben woorden geen vaste betekenis, maar ontlenen ze hun betekenis aan de context. Het is bekend dat mensen met autisme taal ‘letterlijk’ begrijpen. Hierbij wordt in de regel verwezen naar het letterlijk begrijpen van figuurlijk taalgebruik, maar dit betreft ook het begrijpen van erg concrete woorden en zinnen. Toen aan een jongen met autisme gevraagd werd om de deur te openen toen iemand aanbelde, opende hij de deur van de woonkamer en niet de voordeur. Wat doorgaans benoemd wordt als letterlijk begrijpen kan beter omschreven worden als ‘contextueel’ begrijpen.

From → Autisme

Geef een reactie

Plaats een reactie