Spring naar inhoud

juli 23, 2012

De Mongoolse vervanging van mijn Toyota Aygo
Na twee nachten in het vliegtuig laat ik me als een sardientje inblikken in de bus en dat voor maar liefst 30 cent.
Vanwege het Naadam festival is alles gesloten en rijden er geen busjes naar Ohrhangai. Marissa en ik besluiten om heerlijk luxe met een jeep en chauffeur te gaan. Uiteraard wordt de prijs verdrievoudigd als we in de jeep zitten, nog maar een dagje wachten dan.
Je weet het in Mongolië nooit; de bus kan om twee uur komen, om vier uur, wat denk je van de volgende dag. Ik wandel door de stad en maak wat back up plannen. Ik ontmoet meerdere backpackers die me meevragen om samen door Mongolië te trekken, de verleiding is groot. Maar ik wilde juist alleen reizen, vrijheid hebben voor mijn eigen plan en contact maken met de Mongolen. Ik ga dus met een busje voor de locals, maar hoe vind je die…..
Voor 50 cent per kilometer word ik met de taxi naar het busje gebracht. In de taxi bel ik de chauffeur van het busje voor de exacte locatie. Als hij de telefoon opneemt geef ik snel de telefoon door aan mijn chauffeur zodat hij weet waar ik naartoe wil, je denkt toch niet dat ze een woord Engels spreken of ik Mongools. Ik word naar het busje gebracht, super!!! Na drie uur zitten in de bus vertrekken we.
Nu kan het echte avontuur beginnen. Voor het vertrek spreek ik de laatste woorden Engels en besef ik me, dat ik nu alleen nog maar mijn glimlach heb om contact te maken. Dat werkt geweldig, al snel heb ik een vierjarig vriendinnetje en word ik door de Mongolen opgenomen alsof ik bij de familie hoor. We lachen wat af. Gelukkig maar want de hobbelige rit duurt zeker 10 uur. Midden in de nacht kom ik aan in Bat ulzi en slaap ik voor het eerst in een Ger. De volgende ochtend bedank ik de familie voor de nacht met een glimlach en stap ik achterop de motorfiets opweg naar de watervallen, wow dit is mooi: leegte vrijheid, de wind door mijn haren, avontuur….
De paardjes zijn voornamelijk de vervanging van mijn auto. Het paardje wat ik heb wil hard, hij wil de eerste zijn, hij is blij, klein en dapper. Jubeljuich dit is geweldig, we kunnen alle kanten op en dat doen we ook, over de uitgestrekte steppe in volle galop, klauterend over de lava blokken, door diepe beken, hij doet het allemaal met plezier, ik geniet!!!

From → Uncategorized

Geef een reactie

Plaats een reactie